Sälja motorer eller erbjuda ”power by the hour”?
Tjänster i olika former blir en allt viktigare del i många företags kunderbjudande. Men passar det alla och är det lönsamt?
Allt fler företag anammar tjänstefiering. Fenomenet växer hela
tiden och blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Rolls Royce
är ett välkänt exempel som gått från att sälja flygmotorer
till att sälja flygtimmar eller ”power by the hour”. Och
digitaliseringen har möjliggjort för företag som Spotify, Uber
och Netflix att basera hela affären på en tjänstelogik och
många traditionella företag hänger på.
Vi på Main har engagerat oss i tjänstefiering på flera fronter
den senaste tiden, bland annat i form av workshops på KTH
Executive School och Concordia I Finland. Men hur kan man
jobba aktivt med att stärka tjänsteinnehållet? Vilka
handlingsalternativ finns, hur kommer man igång?
Här fyra saker att tänka på:
1.Börja med kunden. Utgå från hur
kunden (och kundens kund) skapar värde och vilken roll ditt
befintliga erbjudande har i detta. En strategi som i huvudsak
bygger på ”tilläggstjänster” eller ”eftermarknad” ger sällan
bestående konkurrensfördelar.
2.Gör hemläxan. Förebygg
överraskningar innan du börjar skruva i affärsmodell och
kunderbjudande. Gör en genomlysning av sälj/marknad,
kanalstrategi, partnerskap, kompetens, kultur... Glöm inte att
räkna på – tjänstefiering är inte alltid mera lönsamt.
3.Testa. Hitta pilotkunder som är
villiga att experimentera och förändra – och där det finns ett
ömsesidigt förtroende. Dela riskerna och intäkterna.
4.Kommunicera. Bygg ett kundlöfte
som fokuserar på sådant som är betydelsefullt för kunden.
Världen är full av ”helhetslösningar”. Vad gör just dig unik?
Vill du veta mer om hur vi jobbar med tjänstefiering och vilka
möjligheterna är just i din verksamhet? Kontakta Ralf på
ralf.blomqvist@maindialog.se