I förra veckan anordnades för andra gången Future Promotion
Forum i München av Canon. Måndagen vigdes bland annat åt ett
späckat seminarieprogram om print och dess framtid i mediamixen.
Föga förvånande med tanke på att det var Canon som bjöd in så
var den samlade uppfattningen att print har en relevans också
idag. De byråer och köpare som förstår det, och som förmår
integrera det på rätt sätt med digitala kanaler, har mycket att
vinna. Flera case och undersökningar presenterades som visade
just styrkan i att kombinera print med digitala kanaler, inte
minst när det gäller den säljdrivande kommunikationen.
Bland talarna märktes affischnamnet Dr Patrick Dixon som med
intelligens och smittande energi blottlade en hel del av den
digitala marknadsföringens brister som till exempel
flyktigheten, överanvändningen och bristen på trovärdighet. Han
visade också flera exempel på hur tryckta medier kan komplettera
och addera mervärden i kundresor, men menade också att de måste
bli snabbare då kundernas tålamod tryter allt snabbare.
På det temat introducerade Patrick Bruck från Hubspot
programmatic print som en väg framåt för att integrera digital
och tryckt kommunikation på ett mer kunddrivet och effektivt
sätt. Han betonade att allt måste utgå från kunden och att det
handlar om att vara närvarande i kundens liv och snabbt
respondera och supportera kundens köpresa, oavsett var den
börjar och vilka vägar den tar. Flera andra talare var inne på
samma linje och menade att print som tillvaratar sina styrkor
och dessutom blir snabbare och mer individualiserad blir
attraktiv för morgondagens mediamix.