Sätt foten i kundens skor
Kundfokus! Hur kan nåt som är så enkelt vara så svårt? ”Varför misslyckas så många företag med att förstå sina kunder?” som författarna till en nyutkommen bok retoriskt frågar sig.
I boken I kundens skor varvar författarna
Klas Hallberg
och
Per Kristiansson
historier från den egna vardagen med akademiska forskning på
ett fångande sätt. Utgångspunkten är hela tiden att ha modet
och förmågan att utgå ifrån och förstå sina kunder. På många
sätt är det väldigt enkelt, allt handlar om SBF eller sunt
bondförnuft som en kollega uttryckte det.
Hallberg och Kristiansson illustrerar på ett underhållande
sätt hur många företag går bort sig i sina ansträngningar. Ett
exempel är den mäthysteri som råder där kunden ofta inte kan
möta företaget utan att behöva svara på frågor om hur det
fungerade. Eller skrattretande exempel där det är nästan
omöjligt att få kontakt eller hjälp när du som kund
centrifugeras i en talsvarslösning. För att inte tala om de
kvarlevor av produkt- och produktionsorientering som så många
företag verkar ha svårt att städa ur.
Författarna beskriver på ett begripligt sätt varför begrepp
som kundvärde, samskapande och resursintegration är centrala
för att skapa positiva kundupplevelser. De menar också att
frågan vad kunden behöver för att skapa värde behöver
prioriteras högre i de flesta organisationer. Däremot ger de
inga generella råd eller checklistor på hur man blir
framgångsrik. Det finns ingen rätt väg när det kommer till att
skapa värde för kunderna. Däremot avslutar de med en hypotes
att ta avstamp i, nämligen att det handlar om att bli av med
sin rädsla för att sätta foten i kundens sko. Först då finns
förutsättningar att skapa en genuint kunddriven verksamhet.
Läs mer om och beställ boken här