Same same but different

Same same but different

Vågar någon sticka ut nuförtiden? Vi undrar om särskiljning kanske har blivit för svårt eller jobbigt för företagen eller helt enkelt inte är värt besväret.

De flesta företag tycks göra i stort sett samma saker i sin strävan att skaffa och behålla kunder. Varför? Söker alla kunder kanske samma sak? Det hela förundrar oss. Det verkar som att företagen rekryterar liknande marknadschefer, anlitar och briefar byråer på samma grunder, köper samma verktyg och skapar likartade strategier och bearbetningsmodeller. Och innehållet? Det tycks nästan vara skrivet av samma personer och algoritmer.

Vi tror det är en återvändsgränd. Vi tror på kreativitetens kraft. Och att ge den mer utrymme på skulle kunna vara ett första steg på resan mot en mer särskiljande och effektiv kundkommunikation. För hur förväntas konsumenter reagera när allt känns igen och följer samma mönster? Förpackat i en förvillande lik form dessutom. Många konsumenter frågar sig vad som egentligen skiljer banker, bilhandlare och dagligvarubutiker åt. Lite sticker ut, och allt färre tycks reagera och än mindre agera - om inte det finns ett tydligt ekonomiskt incitament. Behöver det vara så här? Eller är det för att vi ännu inte listat ut hur vi ska nå fram till kunderna i dagens fragmenterade och snabba mediavärld?

Att särskilja sig är utmanande och kräver mod. Men vem har sagt att det ska vara enkelt? Om ni tror på era produkter så borde det också gå att skapa tjänster, kommunikation och kampanjer som tydligt är era och som skiljer sig från konkurrenternas. Som är särskiljande på riktigt och inte bygger på samma idéer, logik och manér som det mesta annat som slåss om kundernas uppmärksamhet och plånbok.

Ett första steg på resan mot en mer särskiljande och effektiv kundkommunikation är att uppvärdera kreativitet och låta den ta mer plats. Det gäller såväl det interna arbetet som den slutliga marknadsföringen och kommunikationen. Ett sätt att komma framåt kan vara att låta funktioner som marknad, kommunikation och IT- utveckling sitta tillsammans och ha gemensamma mål som utgår från kundupplevelsen. Kanske börja med en gemensam lunch och prata om saken?